Monday, August 31, 2009

تركيا...ترقص


تركيا...ترقص

فى تركيا الرقص انواع واشكال مختلفة أول مشاهداتى ومشاركاتى للرقص فى تركيا كان فى حفل الاستقبال الرسمى والذى اقامته الجامعة المستضيفة وكان الرقص تراثياً عبارة عن مجموعة من الفتيان والفتيات يرقصون على انغام تركية قديمة ظننتها قبرصية او يونانية فى البداية لوجود طعم البحر المتوسط بها ونغاماتها بها صبغة اليود الممزوج بهواء البحر المنعش.

الرقصة كانت عبارة عن خطوات حاولنا التقطاتها خلال الساعة التى رقصوا فيها قبل ان نندفع الى ساحة الرقص كى نشاركهم فهى فرصة لتعلم الاتجاهات التركية فى الرقص الا ان الحلبة تحولت – بقدرة قادر – لحلبة رقص مصرى ولبنانى وتركى ولعل اهم من الرقصة الرسمية هذه ما قامت به فتيات وفتيان الفرقة بتعليمنا اياه بعد الحفلة خلف المسرح خطوات خفيفة وذكية ولذيذة وبرضة كانت الاشارة هى اللغة المعتمدة حيث انهم لا يتحدثون سوى التركية.

ثانى احتكاك كان فى الشارع بمنطقة "كوم كابيه"وهو عبارة عن شارع له فرعين منحدر من امام "الجراند بازار" وينتهى على البحر مباشرة وكله مطاعم سمك ومشويات واحنا بناكل هناك لقينا واحدة رقاصة اه والله رقاصة ولابسة بدلة رقص زرقاء مفتحة مفتحة مفتحة وبترقص ما بين الترابيزات فى كل المطاعم والحق يقال ده مكنش رقص ده كانت مجرد بتهز وسطها وباقى جسمها بس لكن كمصرى عارف يعنى ايه رقص اقدر اقول ان مفيش فن محسناش انها عندها رسالة بتوصلها من خلال الرقصة. لكن الفكرة نفسها لها مدلول تانى لان الهانم الرقاصة كان معاها بودى جارد وغيرت بدلتها 3 مرات ومعاها فرقة بتعزف وراها يعنى فيه نظام وسيستم – حنتكلم عن الشارع اكتر فى مقام اخر –.

أما ثالث الرقصات فهو ما اشبع نفسى وروحى الى ابعد حدود ...موسيقى صوفية ورقص المولولية او الدراويش.الحفلة كانت بالقرب من منطقة سلطان احمد والسوق الكبير فى مبنى كان فى الاصل جامعة والان هو متحف للصحافة التركية يضم مجموعة من اللوحات الاثرية ومكاكينات الطباعة القديمة جدا وبعض الوثائق الصحفية.

قبل ان اتحدث عن الدراويش او دورانهم لابد ان اتناول الحفل والذى اقيم بمناسبة مرور ثمانمائة عام على ميلاد "مولاى جلال الدین الرومي" ولمن لا يعرفه وبدون استرسال فهو أديب وفقيه ومنظِّر وقانوني صوفي. عرف بالرومي لأنه قضى معظم حياته في منطقة تسمى "الروم" في تركيا ؛ وكان مسلما مؤمناً بتعاليم الإسلام السمحة مما مكنه من اجتذاب اامستمعين لتفكيره المرن المتسامح. له من المؤلفات ما بين الشعروالرباعيات ديوان الغزل، مجلدات المثنوي الستة، المحاضر أو الخطب، الرسائل والموعظ الستة الشبه مفقودة وبعد وفاته، حول ابنه "سلطان ولد" تعاليم الرومي إلى مذهب متكامل والذي عُرف بالطريقة المولوية.

بدأ الحفل بقراءة بعض من آيات الذكر الحكيم من احد القراء ثم بعض الادعية والتواشيح من رئيس الفرقة اما الموسيقى فكان لها اثر ووقع فى نفسى اهلنى لحالة لم اكن اتوقع ان اصل اليها من النشوة والصفاء فالحفل كان روحانيا بشكل هائل ودوران الدروايش من خلال اجزاء العرض السبعة مستوحى من الشعر الصوفي والمجله لحب الله من خلال الموسيقى والحركة والدوران.

الرقص او الدوران برفع اليد اليمنى للسماء بهدف استقبال الخيرات من الله سبحانه وتعالى واليد اليسرى موجهة للارض والدوران من اليمين إلى اليسار حول القلب. ثم يبدأ صوت الدفوف والتى تضرب ثلاثاً ثم يتداخل معها صوت الناى ويستمر الدوران بشكل فنى معين فتتشكل ملابسهم بشكل الفانوس وتصل سرعة الدوران عند ذكر عبارة (يارسول الله مدد/ياحبيب الله مدد( ويختتم الدوران ب (الله الله..الله الله..الله الله يا الله).

بعد الحفلة كان عندى نهم شديد اعرفغ اكتر من الاتراك اصدقائنا عن مدى انتشار النوع ده من الرقص وانتشارة وعرفت ان ليه مراكز فى تركيا وان الحفيد العشرين لجلال الدين الرومى هو من يقوم بتسيير اعمال الطائفة الان والغريب انهم ذكروا ان كمال الدين اتاتورك حينما تولى سدة الحكم بعد الدولة العثمانية لغى المولوية ولكنها عادت بعد ذلك وتستخدم فى الاحتفالات التركية الرسمية كنوع من انواع الفلكلور التركى.

وللحديث بقية ان شاء الله.

No comments:

Post a Comment