Sunday, January 8, 2012

1 شاى بلبن و 12 كوباية برتقان وكتاب

بسبب البرد الشديد والغلس اللى بيخلى مناخيرى تكبر اكتر ما هيا كبيرة..نويت انى منزلش من بيتنا يوم الجمعة غير للصلاة والعودة الحميدة لسريرى وتليفزيونى و كتابى....
اما سريرى فهو قدام التليفزيون علا طول والريموت والموبايل وبكرة المناديل اللى بيقولوا عليها محارم فى الاردن وكوباية الشاى ابو لبن جنبى على الكرسى.التليفزيون امبارح كان فيه افلام تنفخ لانها معادة بس اتبسطت انى شفت جزء من فيلم الحفيد" غزالن ... قمرن.... يهبلن...بحب الحته ده جدا.هاهاهاها.
اما الكتاب فهو "شىء من هذا القبيل" ل "ابراهيم أصلان" اخصائى القصة القصيرة .الكتاب اشتريته السنة ده من المعرض وده تانى كتاب اقراه لاصلان بعد رواية "مالك الحزين" اللى كتبها فى منحة التفرغ اللى اخدها من وزارة الثقافة بتزكية من نجيب محفوظ واللى اتعملت بعد كده فيلم الكيت كات- مسقط رأس أصلان - بطولة محمود عبد العزيز (الشيخ جسنى) والمرحوم نجاح الموجى ( الهرم).
المهم انى عرفت حاجة مهمة جدا من الكتاب ده...عرفت ان الفيلم ده من خيال ده واقع موجود فى حى الكيت كات وان اصلان كان ناوى يكتب جزء تانى يتكلم فيه عن نهاية الشخصيتين دول.
بيقولك ايه بقى ان الهرم بقى ايه خير اللهم اجعله خيربطل تجارة حشيش وبقى كل يوم قبل الفجر يصحى ويصحى الناس بدبيب عصاته ويقول الصلاة خير من النوم ورغم كده مكنش بيدخل الجامع يصلى ؟!!! أصل مرة ومراته الجديدة نايمه على كتفه شهقة شهقة وماتت فالراجل انتابه هلع فظيع واطلق لحيته ووضع عمامة وبقى يجوب حوارى امبابة يصحى الناس للصلاة.
اما الشيخ حسنى فجوزوه بنت خالته اللى كانت بتشوف بالعافية بس هوه مكنش يعرف ومرة طلب منها تعمل له شاى فكانت حترق البيت كله..المهم انه طلقها ومات بعد كده.

قمت اجيب كوباية برتقان – اخر النهار اكتشت انى شربت حوالى 12 كوباية- ورجعت اكمل الكتاب.

قصة قلم ابنوس فكرتنى بنفسى لما كنت صغير وكنت بشوف جدى – اللى كان خطة ممتع جدا – بيكتب بالريشة وكان من المستحيل ان حد يمد ايده عليها حتى وهما بينضفوا....ولا القلم الباركر او المون بلون بتوع بابا ...كنت ببقى متغاظ لانهم مش بيخلونى اكتب بيهم وانهم دايما كانوا يقولوا لى حسن خطك واحنا نجيب لك زيهم...وهو خطى لسه نبش فراخ..بس بقى عندى المون بلون بتاعى ومن حر مالى لما كبرت...بس تفضل ريشة جدى اللى فى الدولاب دلوقتى لانه مات واقلام بابا اللى لسه مش عايز حد يلمسها!!!!

فى قلم ابنوس اصلان كان اجرأ منى فيها لانه اتسلل من ورا ابوه ومسك القلم...انا مقدرتش اعمل كده رغم ان الفكرة كانت مطروحة جدا وانا صغير.

قصة الكنيسة نورت حسيت فيها بسخافة المبانى الحديثة وتطاولها على جزء مهم من تاريخ اصلان لان الكنيسة ده كانت فى رمضان تضىء فى نفس وقت اذان المغرب عشان الناس تفطر وكان اصلان بيقف مع اصحابة على الشط عشان يشوفوا الكنيسة وهيا بتنور فى نفس وقت سماعهم للاذان...دلوقتى مش بيقدر يشفها عشان المبانى الشاهقة غطت عليها. فكرة الوحدة الوطنية بجد مش بتاعة اللى فى القلب فى القلب يا كنيسة.

34 نصا ما بين المذكرات والقصة والمقالة ؛ حرفية ابراهيم اصلان وجمله القصيرة واستخدامه المحدد جدا للكلمات لدرجة انك متلقيش جملة ممكن تختصرها من القصة.كل كلمة وحتى الفصلات ليهم معانى.
الايقاع سريع...سواء كان بيكتب قصة شخصية او قصة من خياله فانت تذوب فى ثنايا ومفردات القصة.

فى قصة م القصص بتقول ان ان امبراطور صينى استدعى رساميه وطلب منهم ازالة رسم لشلال فى غرفة نومه لان خرير الماء يقلق نومه!!! اللى شدنى هنا يمكن التوصيف للدرجة ده ممكن دقة الرسم تشعل الاحساس بانها حقيقية؟!!

" ليس مهما ان نحقق احلامنا او لا نحققها، فالامور لا تقاس بنتائجها ؛ ولكن بما نبذل من جهد " جملة اخرى استوقفتنى كثيرا جدا. مش عارف ...مش حاسس الجملة او بمعنى ادق حاسس انها بتهد حاجات كتير اتعملتها ودرستها واشتغلت فيها "التقييم"Evaluation .مهو ازاى انا حقيم حد على مجهود من غير نتيجة؟؟؟ مش عارف بصراحة
هوه طبعا المجهود لازم يتقدر بس العبرة دايما بالنتائج!!

الخلاصة انى احب انكم تقروا الكتاب ده لو عندكم وقت.
للمزيد عن ابراهيم اصلان:
http://www.shorouk.com/aslan/

ملحوظة: كتب الموضوع فى عام 2009 وأعيد نشره تكريما للراحل الذى فارقنا بالامس

Wednesday, November 30, 2011

الثورة الرقمية فى مؤتمر الإسكندرية الثانى للثقافة الرقمية

يفتتح الدكتور أسامة الفولى محافظ الإسكندرية والشاعر سعد عبد الرحمن رئيس الهيئة العامة لقصور الثقافة الأحد القادم 4 ديسمبر ولمدة يومين بقصر ثقافة التذوق بسيدى جابر بالإسكندرية مؤتمر الإسكندرية الثانى للثقافة الرقمية تحت عنوان "الثورة الرقمية وتشكيل المستقبل" يرأس المؤتمر هذا العام الدكتور زين عبد الهادى مدير دار الكتب المصرية وأستاذ علم المعلومات بجامعة حلوان.
ويقول د. زين عبد الهادى رئيس المؤتمر أن الثورة الرقمية قد أحدثت تغييرا جذريا فى العالم كله اقتصاديا وتجاريا وسياسيا وثقافيا، وغيره..، وقد تجلت آثار الثورة الرقمية هذا العام فى دورها فى ثورات ربيع الحرية العربية، كما يمكن أن يكون لهذه الثورة الرقمية دور أكبر فى حياتنا يجعلنا نستفيد أكثر من وقتنا وطاقاتنا بما يجعل شكل المستقبل أكثر فعالية ونفعا ويسرا، ومن هنا جاءت فكرة مؤتمر هذا العام، والذى نحرص خلاله على إلقاء الضوء على الثورة الرقمية والتعريف بها تقنيا، ودراسة دور الثورة الرقمية فى ثورات ربيع الحرية العربية وبالذات دورها فى ثورة 25 يناير، ودراسة الأشكال الجديدة من الكتابة والتى أفرزتها الثورة الرقمية، والتعرف على الآفاق المستقبلية التى يمكن أن تفتحها أمام مجتمعنا الثورة الرقمية فى المجالات المختلفة وبالذات فى المجال الثقافى والعلمى والاقتصادى والسياسى.
ويضيف حسام عبد القادر أمين عام المؤتمر أن المؤتمر يقدم خمس جلسات فى يومين، الأولى عن الإعلام الرقمى والثورة الرقمية ويتحدث فيها كل من الدكتور فوزى عبد الغنى عميد كلية الإعلام بجامعة فاروس، والدكتور أحمد إبراهيم والأستاذ جمال غيطاس رئيس تحرير مجلة لغة العصر والدكتور خالد عزب مدير إدارة الإعلام بمكتبة الإسكندرية والباحثة ولاء مسعد، والثانية حول مواقع التواصل الاجتماعى ودورها فى الثورة الرقمية ويتحدث فيها كل من الدكتور أحمد حسين من جامعة فاروس، ورانيا إبراهيم من المصرى اليوم، والباحثان محمد ريان وهشام علاء، والثالثة حول الثورة الرقمية وآفاق المستقبل ويتحدث فيها كل من الدكتور السيد نجم، والمهندس عبد الحميد بسيونى والدكتور شوكت المصرى والدكتور محمود الضبع، والرابعة يتم خلالها عرض مجموعة من المبادرات التى تمت على شبكة الإنترنت وساهمت فى الثورة الرقمية مثل مبادرة "صعيدى جيكس" و"تويت شارع" و"أول مكتب هندسى على الإنترنت" و"إذاعة سكندرية على الإنترنت" ثم الجلسة الخامسة يتم خلالها عرض لتجارب حية حيث يعرض كل من الكاتب والصحفى نبيل شرف الدين تجربته عن إيلاف وأزمة أون لاين، والإعلامى صلاح عبد الصبور عن تجربة الاتحاد العربى للصحافة الإلكترونية.
تتكون أمانة المؤتمر بالإضافة للدكتور زين عبد الهادى رئيسا وحسام عبد القادر أمينا عاما، الدكتور هيثم الحاج على سكرتيرا للمؤتمر والأديب منير عتيبة منسقا عاما للمؤتمر، وأحمد عصمت رئيسا للجنة الإعلامية والمهندس محمد حنفى مشرفا فنيا وتقنيا للمؤتمر، وسلوى توفيق مدير قصر التذوق وحازم عبد البر وكيل قصر ثقافة التذوق.

https://www.facebook.com/events/222721164465599/

Saturday, October 15, 2011

Arabs...Be proud

This is is a very fast post...i just want you my dear readers to see the list of speakers...See the SMART faces of the Egyptians and Arabs in the internet and entrepreneurship world:
http://arabnet.me/conference/cairo/speakers/

Would you like to be a part of this organizations???Don't you think you can be among them one day???

Dream and work for your dream...

Sunday, October 2, 2011

أليكس أاجندة ترعى مؤتمر عرب نت اعلاميا

أليكس أجندة ترعى مؤتمر عرب نت اعلاميا

مؤتمر عرب نت القاهرة

19-20 أكتوبر, 2011

القرية الذكية، القاهرة, مصر

http://arabnet.me/conference/cairo/

Saturday, August 6, 2011

مش موضوعنا

مش موضوعنا

رمضان السنة ده جى فى وقت صعب جدا على مصر…البلد بتخرج كل اللى فى بطنها متكوم من سنين وسنين زى بالظبط تقليب البحر لبطنه فى المواسم لما بيجى ينظف نفسه بنفسه وبيرمى الاعشاب البحرية على الشاطىء…بس الحقيقة مش ده موضوعنا….

رمضان ومسلسلاته كهذا المسلسل الذى رفضه الناس بسبب الاغنية التى اذيعت قبل رمضان وبها كميات متنوعة من اللحوم المشكل ومسلسل الحسن والحسين الذى رفضه ايضا الناس بسبب اعتماده على روايه واحده لتلك الحقبة التاريخية من التاريخ الاسلامى والتى يطلق عليها مرحلة الفتنة الكبرى ومقتل الخليفة عثمان بن عفان والخلاف الذى حدث لمن يخلفه وحادثة كربلاء…وهى الفترة التاريخية التى لها تأويلات مختلفة لا يستطيع ان يتصدى لها مسلسل واحد…كذلك مسلسل محمود درويش الذى يطالب محبيه فى العالم العربى بوقف عرضه لما يحتويه - حسب كلامهم – من مغالطات تسىء لشكل الشاعر الكبير….ده برده مش موضوعنا.

رمضان واعلاناته مثل اعلان البوكسرات ومقارنتها فى شكل علاقتها بالشخص كعلاقة الصداقة واعلان بريل واسترجل( الحقيقة لا اعرف علاقة شرب البيريل بالاسترجال) واعلان أحد انواع البوتجازات..وكمان ده مش موضوعنا.

موضوعنا هو فكرة الحرية…الحرية فى الاصل هى حق مكتسب لا تعطى…وهو التعريف البسيط الذى قد لا يختلف عليه الاغلب الاعم من الناس…

بناءاً على ما سبق برجاء الاجابة عن الاسئلة التالية:

السؤال الاول: هل الناس مستاءة لعرض كل هذا فى رمضان؟؟؟ بمعنى لو تم عرضه فى غير رمضان فلا توجد مشكلة؟؟؟

ملحوظة: رب رمضان هو رب باقى الشهور.

السؤال الثانى: هل المشكلة ان كل هذا يعتبر نوع من انواع شد الانتباه لعمل درامى او اعلان لجذب المزيد من الاعلانات؟؟؟

ملحوظة: التجارة شطارة.

السؤال الثالث: هل المطلوب هو فتح باب الحريات - المكتسبة كما قلنا - والشعب عليه ان يختار الغث من السمين؟؟؟

ملحوظة: الشعوب تقاتل من اجل حريتها

السؤال الرابع: هل المطلوب رقابة من نوعية الاضرار بالذوق العام؟؟؟

ملحوظة: ثبت فشلها سابقا

الاسئلة السابقة كلها اجبارية والزمن المحدد لاجابتها حتى 18 سبتمبر المقبل….البناء لن يستقيم سوى بالسير على خطوط متوازية.

التعليم هو الحل.