Wednesday, November 30, 2011
Friday, November 18, 2011
Saturday, October 15, 2011
Arabs...Be proud
This is is a very fast post...i just want you my dear readers to see the list of speakers...See the SMART faces of the Egyptians and Arabs in the internet and entrepreneurship world:
http://arabnet.me/conference/cairo/speakers/
Would you like to be a part of this organizations???Don't you think you can be among them one day???
Dream and work for your dream...
http://arabnet.me/conference/cairo/speakers/
Would you like to be a part of this organizations???Don't you think you can be among them one day???
Dream and work for your dream...
Sunday, October 2, 2011
أليكس أاجندة ترعى مؤتمر عرب نت اعلاميا
أليكس أجندة ترعى مؤتمر عرب نت اعلاميا
مؤتمر عرب نت القاهرة
19-20 أكتوبر, 2011
القرية الذكية، القاهرة, مصر
http://arabnet.me/conference/cairo/
Saturday, August 6, 2011
مش موضوعنا
مش موضوعنا
رمضان السنة ده جى فى وقت صعب جدا على مصر…البلد بتخرج كل اللى فى بطنها متكوم من سنين وسنين زى بالظبط تقليب البحر لبطنه فى المواسم لما بيجى ينظف نفسه بنفسه وبيرمى الاعشاب البحرية على الشاطىء…بس الحقيقة مش ده موضوعنا….
رمضان ومسلسلاته كهذا المسلسل الذى رفضه الناس بسبب الاغنية التى اذيعت قبل رمضان وبها كميات متنوعة من اللحوم المشكل ومسلسل الحسن والحسين الذى رفضه ايضا الناس بسبب اعتماده على روايه واحده لتلك الحقبة التاريخية من التاريخ الاسلامى والتى يطلق عليها مرحلة الفتنة الكبرى ومقتل الخليفة عثمان بن عفان والخلاف الذى حدث لمن يخلفه وحادثة كربلاء…وهى الفترة التاريخية التى لها تأويلات مختلفة لا يستطيع ان يتصدى لها مسلسل واحد…كذلك مسلسل محمود درويش الذى يطالب محبيه فى العالم العربى بوقف عرضه لما يحتويه - حسب كلامهم – من مغالطات تسىء لشكل الشاعر الكبير….ده برده مش موضوعنا.
رمضان واعلاناته مثل اعلان البوكسرات ومقارنتها فى شكل علاقتها بالشخص كعلاقة الصداقة واعلان بريل واسترجل( الحقيقة لا اعرف علاقة شرب البيريل بالاسترجال) واعلان أحد انواع البوتجازات..وكمان ده مش موضوعنا.
موضوعنا هو فكرة الحرية…الحرية فى الاصل هى حق مكتسب لا تعطى…وهو التعريف البسيط الذى قد لا يختلف عليه الاغلب الاعم من الناس…
بناءاً على ما سبق برجاء الاجابة عن الاسئلة التالية:
السؤال الاول: هل الناس مستاءة لعرض كل هذا فى رمضان؟؟؟ بمعنى لو تم عرضه فى غير رمضان فلا توجد مشكلة؟؟؟
ملحوظة: رب رمضان هو رب باقى الشهور.
السؤال الثانى: هل المشكلة ان كل هذا يعتبر نوع من انواع شد الانتباه لعمل درامى او اعلان لجذب المزيد من الاعلانات؟؟؟
ملحوظة: التجارة شطارة.
السؤال الثالث: هل المطلوب هو فتح باب الحريات - المكتسبة كما قلنا - والشعب عليه ان يختار الغث من السمين؟؟؟
ملحوظة: الشعوب تقاتل من اجل حريتها
السؤال الرابع: هل المطلوب رقابة من نوعية الاضرار بالذوق العام؟؟؟
ملحوظة: ثبت فشلها سابقا
الاسئلة السابقة كلها اجبارية والزمن المحدد لاجابتها حتى 18 سبتمبر المقبل….البناء لن يستقيم سوى بالسير على خطوط متوازية.
التعليم هو الحل.
Friday, July 29, 2011
Monday, June 20, 2011
تدوينة ضد التحرش الجنسى
تدوينة ضد التحرش الجنسى
قصص سريعة جدا...التربية هى الحل
قصة سريعة لما كنا فى درس الاحياء وجينا عند الفصل بتاع الاعضاء التناسلية المدرس فى البرايفت – معلش اصلى كنت لغات مشترك صبيان وبنات يعنى – فصل الولاد عن البنات فى الفصل ده بالذات وطبعا كان ده بناء على فكره ان عيب الاتنين يقعدوا مع بعض فى البرايفت يسمعوا الكلام ده رغم انهم بيسمعوه فى الفصل مع بعض!!!
فكرة فصل الطلبة عن الطالبات فى المدارس فكرة بتساعد على زيادة الغموض فى طريقة التعامل بينهم وبتخلى الخيال بتاعهم يسرح فى وجود عامل محفز زى الافلام والانترنت – ده مش ادانة للاتنين – لكن فيه مشكلة تتوارثها الاجيال حول الكائن المسمى بالذكر والكائن المسمى بالانثى...
اخدكم لقصة تانية لما دخلنا الجامعة كان فيه حاجة غريبة ومكنتش فاهمها ساعتها ...طريقة نظرات الشباب للشابات بتوع سنة اولى...قعدت فترة على فكرة الموضوع ده مش فاهمة بس كنت استدعى المثل القائل" كل غربال جديد وله شدة...خاصة ان الشابات كنت تحس انهم طالعين من تحت ايدك الكوافير " الحلاق الحريمى" كل يوم...ماكياج ايه ولبس ايه وشعر ايه واكسسوارات ايه " طبعا ده كله بيتحطم بعد اول ترم".
المهم ان بعد شوية كده سألت وكان الرد..ايه يا مان المزز جم لحد عندنا بدل ما كنا بنروحلهم لحد المدارس ونتمسك وننضرب!!!
الموضوع ده حاولت اناقشه فى اول عدد من مجلة الكلية بس طبعا متنشرش...
الموضوع كتالى طلبة وطالبات منفصلين عن بعض فى المدارس الحكومية وميعرفوش عن بعض غير القصص والحواديت والغييرات الفسيولوجية ودروس الاحياء والجهاز التناسلى للضفدع -اللى جالنا فى الامتحان- بيدخلوا الكليات ومطلوب منهم انهم يتعاملوا مع بعض بشكل طبيعى...طب ازاى!!!
يا ناس التربية هى الحل...
لو الاباء يربون ابنائهم على اسس سليمة ان الذكر والانثى مخلوقات خلقها الله فى الارض لاعمارها وان فكرة المودة والرحمة هى الاساس فى العلاقة وتقبيح الاساليب الرخيصة فى تعامل كلا الطرفين مع الاخر...اعتقد ان التنشئة السليمة هى الطريق الى حل هذه المشكلة.
قصص سريعة جدا...التربية هى الحل
قصة سريعة لما كنا فى درس الاحياء وجينا عند الفصل بتاع الاعضاء التناسلية المدرس فى البرايفت – معلش اصلى كنت لغات مشترك صبيان وبنات يعنى – فصل الولاد عن البنات فى الفصل ده بالذات وطبعا كان ده بناء على فكره ان عيب الاتنين يقعدوا مع بعض فى البرايفت يسمعوا الكلام ده رغم انهم بيسمعوه فى الفصل مع بعض!!!
فكرة فصل الطلبة عن الطالبات فى المدارس فكرة بتساعد على زيادة الغموض فى طريقة التعامل بينهم وبتخلى الخيال بتاعهم يسرح فى وجود عامل محفز زى الافلام والانترنت – ده مش ادانة للاتنين – لكن فيه مشكلة تتوارثها الاجيال حول الكائن المسمى بالذكر والكائن المسمى بالانثى...
اخدكم لقصة تانية لما دخلنا الجامعة كان فيه حاجة غريبة ومكنتش فاهمها ساعتها ...طريقة نظرات الشباب للشابات بتوع سنة اولى...قعدت فترة على فكرة الموضوع ده مش فاهمة بس كنت استدعى المثل القائل" كل غربال جديد وله شدة...خاصة ان الشابات كنت تحس انهم طالعين من تحت ايدك الكوافير " الحلاق الحريمى" كل يوم...ماكياج ايه ولبس ايه وشعر ايه واكسسوارات ايه " طبعا ده كله بيتحطم بعد اول ترم".
المهم ان بعد شوية كده سألت وكان الرد..ايه يا مان المزز جم لحد عندنا بدل ما كنا بنروحلهم لحد المدارس ونتمسك وننضرب!!!
الموضوع ده حاولت اناقشه فى اول عدد من مجلة الكلية بس طبعا متنشرش...
الموضوع كتالى طلبة وطالبات منفصلين عن بعض فى المدارس الحكومية وميعرفوش عن بعض غير القصص والحواديت والغييرات الفسيولوجية ودروس الاحياء والجهاز التناسلى للضفدع -اللى جالنا فى الامتحان- بيدخلوا الكليات ومطلوب منهم انهم يتعاملوا مع بعض بشكل طبيعى...طب ازاى!!!
يا ناس التربية هى الحل...
لو الاباء يربون ابنائهم على اسس سليمة ان الذكر والانثى مخلوقات خلقها الله فى الارض لاعمارها وان فكرة المودة والرحمة هى الاساس فى العلاقة وتقبيح الاساليب الرخيصة فى تعامل كلا الطرفين مع الاخر...اعتقد ان التنشئة السليمة هى الطريق الى حل هذه المشكلة.
Subscribe to:
Posts (Atom)