Monday, June 20, 2011

تدوينة ضد التحرش الجنسى

تدوينة ضد التحرش الجنسى
قصص سريعة جدا...التربية هى الحل

قصة سريعة لما كنا فى درس الاحياء وجينا عند الفصل بتاع الاعضاء التناسلية المدرس فى البرايفت – معلش اصلى كنت لغات مشترك صبيان وبنات يعنى – فصل الولاد عن البنات فى الفصل ده بالذات وطبعا كان ده بناء على فكره ان عيب الاتنين يقعدوا مع بعض فى البرايفت يسمعوا الكلام ده رغم انهم بيسمعوه فى الفصل مع بعض!!!

فكرة فصل الطلبة عن الطالبات فى المدارس فكرة بتساعد على زيادة الغموض فى طريقة التعامل بينهم وبتخلى الخيال بتاعهم يسرح فى وجود عامل محفز زى الافلام والانترنت – ده مش ادانة للاتنين – لكن فيه مشكلة تتوارثها الاجيال حول الكائن المسمى بالذكر والكائن المسمى بالانثى...

اخدكم لقصة تانية لما دخلنا الجامعة كان فيه حاجة غريبة ومكنتش فاهمها ساعتها ...طريقة نظرات الشباب للشابات بتوع سنة اولى...قعدت فترة على فكرة الموضوع ده مش فاهمة بس كنت استدعى المثل القائل" كل غربال جديد وله شدة...خاصة ان الشابات كنت تحس انهم طالعين من تحت ايدك الكوافير " الحلاق الحريمى" كل يوم...ماكياج ايه ولبس ايه وشعر ايه واكسسوارات ايه " طبعا ده كله بيتحطم بعد اول ترم".

المهم ان بعد شوية كده سألت وكان الرد..ايه يا مان المزز جم لحد عندنا بدل ما كنا بنروحلهم لحد المدارس ونتمسك وننضرب!!!

الموضوع ده حاولت اناقشه فى اول عدد من مجلة الكلية بس طبعا متنشرش...

الموضوع كتالى طلبة وطالبات منفصلين عن بعض فى المدارس الحكومية وميعرفوش عن بعض غير القصص والحواديت والغييرات الفسيولوجية ودروس الاحياء والجهاز التناسلى للضفدع -اللى جالنا فى الامتحان- بيدخلوا الكليات ومطلوب منهم انهم يتعاملوا مع بعض بشكل طبيعى...طب ازاى!!!


يا ناس التربية هى الحل...
لو الاباء يربون ابنائهم على اسس سليمة ان الذكر والانثى مخلوقات خلقها الله فى الارض لاعمارها وان فكرة المودة والرحمة هى الاساس فى العلاقة وتقبيح الاساليب الرخيصة فى تعامل كلا الطرفين مع الاخر...اعتقد ان التنشئة السليمة هى الطريق الى حل هذه المشكلة.

1 comment:

  1. جبت من الاخر انت و بأختصار

    ReplyDelete