Monday, December 27, 2010

ع السريع 13

ع السريع 13

1 - مش قادر مش ملاحق على الاخبار المستفزة التى يتحفنا بها من يعيشون تحت سماء هذا الوطن وفوق أرضه.... انا من البلد ده ...اه والنعمة انا من النواحى ده...بس عمرى ما سمعت عن سرقة مئذنة أثرية من مسجد السلطان حسن الشهير!!! أنا مش حتكلم عن الحلال والحرام هنا لكن اللى مش داخل مخى يعنى ايه منبر يتسرق؟؟؟ايوه المنبر الطويل اللى كل الناس بتشوفه وهى داخله وهيا خارجه...منبر يا ناس!!! منبر يا خلق!!!

2 -الاسماء الغريبة التى اتحفنا بها وزير التربية والتعليم لمدارس النصر بنين والنصر بنات وليسيه الحرية بقت مدرسة المستقبل للبنات - مدرسة الجيل الصاعد - ليسيه الجديدة!!! يعنى انا ممكن اقوم الصبح الاقى قرار بكره ان اى حد فينا يبقى اسمه سوسن او نهى او مفيدة او تفيدة او الجحش او العبيط او الدهل؟؟؟ وهل يا ترى اضافة كلمة المستقبل او الجديدة هو اللى حيوصلنا للتعليم المتميز اللى احنا عايزينه!!!

3 - السيدة الفاضلة ( وانا بجز على سنانى) وزيرة القوى العاملة قدمت دعوة صريحة ايه بقى خير اللهم اجعله خير لخريجى الكليات النظرية كالآداب والحقوق للعمل كـ "أفراد أمن" بالمولات التجارية، لأن "هذا هو المتاح "
وبكده نفهم ان فيه تنسيق بين الوزارة ورجال الاعمال وبرده نفهم ان حيبقى فى زيادة فى عدد المولات وحتوصل لحوالى 100000 مول عشان تلم كل الخرجين!!!

4 - تصريح للسيد الوزير المغربى تعليقا على ان مواسير الاسبستوس البلاستيكية مسرطنة، قال سيادته ان مرور المياه فيها لا يؤثر نهائيا على حياة الإنسان، فقط تؤثر على عمال التقطيع والتركيب…. ده على اعتبار ان العمال دول مش مصريين يعنى ولا ايه!!!

No comments:

Post a Comment